-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

تفأل به اشعار حافظ چه حكمي دارد؟

از نظر ديني ارتباط با ارواح كساني كه از دنيا رفتهاند نه تنها يك محال نيست بلكه وقوع آن در منابع اسلامي آمده است. ارتباط با روح كسي كه مرده و از دنيا رفته و در عالم برزخ زندگي ميكند از دو راه براقرار ميشود. يكي در بيداري يعني انساني كه بيدار است ميتواند با روح مردهاي تماس حاصل نموده و با او سخن گويد، و دومي در عالم رؤيا و خواب يعني در خواب با يك مرده ميشود سخن گفت و از اين طريق اطلاعاتي به دست آورد. رسول خدا(ص) در جنگ بدر پس از فتح مسلمانان و كشته شدن گروهي از سران قريش و انداختن بدنهاي آنها در چاه بدر سر ب8ه درون چاه بدر و خطاب به آنان گفت: ما آن چه را خداوند به ما وعده داده بود محقق يافتيم آيا شما نيز وعدههاي راست خدا را به درستي دريافتيد؟ بعضي از اصحاب عرض كردند يا رسول الله شما با مردگان سخن ميگوييد؟ مگر اينها سخن شما را درك ميكنند؟ فرمود آنها اكنون از شما شنواترند.(1)

حبه عرني، كه يكي از اصحاب اميرمؤمنان علي(ع) است ميگويد: همراه امام به بيرون كوفه رفتم، حضرت در قبرستان واديالسلام توقف نمود همانند كسي كه در مقابل مردم براي مكالمه ايستاده است، من نيز ايستادم تا خسته شدم ناچار نشستم. مدتي گذشت از نشستن نيز خسته شدم، دوباره بپا خاستم و آن قدر ايستادم كه مثل بار اول دچار خستگي شدم مجدداً نشستم، پس از مدتي برخاستم عبا را از دوش گرفتم و به حضرت عرض كردم من از ايستادن شما نگرانم ساعتي استراحت كنيد فرمود: اين حبه توقف من چيزي جز گفتگو و انس با مؤمن نيست، عرض كردم آيا آنها هم با يكديگر انس و الفت دارند و گفتگو ميكنند؟ حضرت فرمود: آري اگر پرده برداشته شود ميبيني كه حلقه حلقه گردهم آمدهاند و با يكديگر سخن ميگويند. سلمان فارسي صحابه بزرگ رسول خدا(ص) كه از طرف حضرت علي(ع) فرماندار مدائن بود در قبرستان مدائن با مردهاي تماس گرفت و حرف زد.

در عالم خواب هم ميشود با مردگان مرتبط شد. رؤياهاي صادقه كه ارتباط با ارواح مردگان است در سراسر جهان هزارها نمونه دارد. رؤياي صادقه يكياز راههاي اطلاع از امور پنهاني و مجهول است. رسول گرامي اسلام(ص) ميفرمايد: رؤيا يك جزء از چهل و شش جزء نبوت است. خانم يكي از علما از دنيا رفت و از شخصي مبلغ قابل ملاحظهاي طلبكار بود و قبض رسمي در دست داشت. چند ماه بعد از مرگ اين خانم بازماندگانش در موعد مقرر به بدهكار مراجعه كردند ولي او قبض رسمي را خواست دختر آن مرحومه چهار روز تمام خانه را گشت و هر جا كه احتمال ميداد جست و جو نمود اما قبض را پيدا نكرد مديون هم بدون دريافت قبض حاضر نبود بدهي خود را بپردازد از وصول طلب متوفي مأيوس شدند. كلفت منزليك روز صبح به دختر آن مرحومه گفت: ديشب خانم را خواب ديدم خيلي خوش حال بود. به من گفت كه به شما بگويم قبض در جيب فلان لباس است. دختر بلافاصله سراغ همان لباس رفت و قبض را پيدا كرد.(2) بنابراين ارتباط ارواح گذشتگان چه در خواب چه در بيداري ممكن و بلااشكال است ليكن كار همه كس نيست بلكه فردي همانند حضرت سلمان ميخواهد كه از عهده اين كار برآيد. كار مدعيان احضار روح شبيه كار طالع بينها است كه اساس ندارد.

پينوشتها:

1 - مرتضي مطهري، زندگي جاويد يا حيات اخروي، ص 501.

2 - محمد تقي فلسفي، معاد، ج 1، 307 تا 317، كودك، ج 1، ص 387.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.